כיצד הקורונה השפיעה על השיווק הדיגיטלי?

שם: אלדר בן סהל ת.ז: 326554493 מגיש ל: אתי שחר שם המגמה: גילוי ואיתור מידע כיתה: י'2

מבוא

“הזמן הטוב ביותר לנטוע עץ הוא לפני 20 שנה, הזמן השני הכי טוב הוא עכשיו”

 

כיום ב”חג” הקורונה הרבה עסקים קטנים ברחבי הארץ החלו להיסגר מרוב ההוצאות והמצב הכלכלי הקשה במיוחד בזמן הזה. 

המון אנשים בזמן שהם “נהנים” בבית התחילו להיכנס יותר לאינטרנט והחלו לרכוש כמה שיותר באינטרנט, ופה השיווק הדיגיטלי נכנס לתמונה.

השיווק הדיגיטלי נמצא בכל מקום במכשירים שלנו, הוא מקיף אותנו אפילו שאנחנו לא שמים לב אליו, אפילו הלוגואים של האפליקציות שלנו זה חלק משיווק דיגיטלי, כל הפרסומות שקופצות לנו בסרטונים, המודעות הקטנות האלה באפליקציות, ואפילו מה שקופץ לנו בחיפוש בגוגל.

 

בזמן הקורונה השיווק הדיגיטלי רק צמח ונהיה עסק בפני עצמו.
כיום כל בן אדם בעל עסק חייב חייב חייב! אתר, אפליקציה, מודעות, פרסומים ברשתות החברתיות… כיוון שבזכות זה העסק שלו יכול לגדול פי 4. הרי השיווק הדיגיטלי מגיע לקהל יעד המדויק ביותר שבעל  העסק צריך.

 

בחרתי בנושא זה מכיוון שזה נושא שהוא מאוד מעניין מבחינת מחקר, וזה נושא שאני כן מתעסק איתו ביום יום, ובאמת זו המציאות, השיווק הדיגיטלי באמת משפיע עלינו, והוא חלק מהחיים שלנו.

תקציר

בפרויקט זה אציג את הנושא שחשבתי לעבוד עליו, אראה את סקירת הספרות שלי, את הממצאים אשקר מצאתי ברשת האינטרנט, ואסביר כמה שיותר על הנושא.

 

הצגתי את דעותי בעבודה זו, ואת מחשבותי, אשתדל להסביר את הכל בשפה שלי, ובצורה ברורה ונעימה.

 

בחרתי בנושא זה מכיוון שזה נושא שהוא מאוד מעניין מבחינת מחקר, וזה נושא שאני כן מתעסק איתו ביום יום, ובאמת זו המציאות, השיווק הדיגיטלי באמת משפיע עלינו, והוא חלק מהחיים שלנו.

 

השיווק הדיגיטלי יכול לעזור רבות לעסק אשר נמצא מחוץ לדיגיטיל, להגביר את התפוצה ואת הרווחים שלו ברמה משמעותית, והכי חשוב להגיע ללקוחות הכי הכי פוטנציאליים של אותו עסק.

במהלך העבודה למדתי המון את הנושא, התעמקתי יותר בדברים שהיו נחוצים לעבודה, הרגשתי הכי כיף בעולם שאני עושה עבודה על משהו שאני אוהב.

סקירת ספרות

כל הפעולות שאנו מבצעים תוך כדי שימוש ברשת האינטרנטית נקראות “דיגיטל”, המונח “דיגיטל” נשמע קצת יבש, אך היום ובמיוחד בשנים 2020/2021 שהקורונה תקפה אותנו יש יותר פעולות המתבצעות באינטרנט מאשר פנים אל פנים – כגון: הזום  – הלימודים הפרונטליים נעצרו בעקבות הקורונה, כך  שכל החינוך כולו עבר לתקשורת דיגיטלית דרך מערכת הנקראת “זום”, פייסבוק/אינסטגרם – שהן רשתות חברתיות אשר אפשר לעקוב אחד אחרי השני, לעשות “לייקים” לתמונות או תגובה ואפילו לדבר אחד עם השני בצ’אט.

בעל עסק שפתח חשבון ברשת חברתית מסוימת יכול לעקוב אחר בן אדם בעל אותו  מקצוע, ויכול לראות איך הוא משיג את לקוחותיו, אותו בעל עסק יכול להיכנס גם לקבוצות של אותו המקצוע – למשל: אם בעל העסק מייבא מוצרי קמפינג אז הוא יכול להיכנס בתור “מטייל” לקבוצת קמפינג ולעשות לאתר שלו “פרסומת סמויה”כך שהוא מקדם את עצמו בלי שישימו לב כלל.

רשת חברתית בשפה הפשוטה זהו אתר אינטרנט או אפליקציה המשמשת כפלטפורמה לשיתוף תוכן. חלק מהאפליקציות/אתרים מבוססים רק על צ’אטים (שיחה כתובה בין אנשים ברשת האינטרנטית), חלק מהאתרים האלה מבוססים  על שיתוף תמונות ו/או שיתוף סרטונים ברשת, חלקן מאפשרות אפילו שיחה טלפונית בחינם כך שאפשר להתקשר אחד לשני, וישנן רשתות חברתיות שמאפשרות את כל הפיצ’רים (פיצ’ר – יכולת או התנהגות של תוכנת מחשב).
רשתות חברתיות: פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין…

שיווק זה עולם שלם, ההגדרה הכללית של שיווק היא: שיווק זה מונח שמתאר קידום מכירת מוצר כלשהו כמו עיתון, מחשב, טלפון… ואנחנו רוצים לקדם אותו ברשתות החברתיות, בעיתון, פרסום אצל בעל מקצוע או אפילו מפה לאוזן. או שיש גם שיווק שהוא לא קידום של מוצר אלא שיווק מבלי “להרוויח” ממנו משהו. כגון: שלטי חוצות על מנת להפחית תאונות דרכים, או שלטי בחירות…

השיווק הדיגיטלי הינו מונח המדבר על פרסום ברשת האינטרנט כמו: קידום אתרים אורגני קידום אתרים לפי מילות מפתח הנמצאות באתר ובלי הוצאת כסף כלל), קידום ממומן ( לשלם כסף לחברה כמו גוגל, פייסבוק שיפרסמו את האתר בתוצאות הראשונות בחיפוש), בגוגל וברשתות החברתיות.

היתרון הבולט של השיווק הדיגיטלי הוא: שאם יש לך חנות מסויימת אתה בטח יודע שאתה כמעט ולא יכול להרוויח כסף מבלי להוציא כסף ולא תמיד אתה מגיע ללקוחות הספציפיים שלך. השיווק הדיגיטלי אומר: “בוא תוציא כסף אצלי! כי אצלי הכי שווה להוציא כסף, הרי אני מגיע לאנשים הספציפיים שאתה מחפש.”
השיווק הדיגיטלי עובד על מילות מפתח שאנשים מקלידים במנועי החיפוש ברשת

ואם אתה משקיע כסף באתר שלך על פרסום לפי מילות מפתח אז ברור שאתה תגיע ללקוחות המושלמים שלך.

מנוע חיפוש הוא מערכת אחזור מידע שמטרתו לאתר מידע דיגיטלי מסוגים שונים כמו: אתרי אינטרנט שונים, קבצים, תמונות…
מנועי החיפוש עובדים לפי שאילתות ( מחרוזת חיפוש ) שמתארת את המידע הנחוץ לו. מנוע החיפוש מקבל את השאילתה ותוך כדי הפעלת אלגוריתמים ( דרך שיטתית לביצוע משימה מסוימת, במספר של סופי צעדים. ) שנועדו לסנן את התוצאות כך שיהיו רק בנושא שהלקוח מחפש. ובסיום של כל הפעולות האלה מנוע החיפוש מציג ללקוח את המידע שחיפש ( בדרך כלל ברשימה ).

יש כל מיני אתרים שאפשר להשתמש בהם כדי להצמיח את ההכנסות שלך.
אתר תדמיתי – אתר תדמית זהו אתר שהוא משמש בתור “כרטיס ביקור” לעסק שלך, הוא בנוי בעיצוב גבוה מאוד כדי ליצור תדמית גבוהה מאוד ומציג בעיקר מידע סטטי על מוצר מסוים או חברה.
באתר התדמית אפשר למצוא: אודות, בעלים, חזון, תיק עבודות, צור קשר…

אתרי תדמית לדוגמא – אתר קבל”נות מסויים, אתר שיווק.

ומהצד השני יש לנו את “אתר התוכן”.
אתר תוכן – באתר תוכן חשוב להתמקד יותר על ממשק משתמש ( התיאור של חווית הגלישה ) נוח יותר מאשר עיצוב מהפנט כמו באתר תדמית.
הפוקוס באתר תוכן יהיה רק על תוכן וכלל לא על עיצוב.
אתרי תוכן מוכרים – אנציקלופדיה, Ynet, ידיעות אחרונות, מעריב, פייסבוק…

אתר מסחר ( נכס דיגיטלי ) – זהו אתר שאפשר לרכוש דרכיו מוצרים, באתר הזה אנו נמצא רק מוצרים שהמוכר משווק או מוכר, ולא יהיה לנו תוכן אחר או חזון…

אתרי מסחר מוכרים – אלי אקספרס, איביי, אמזון, Wish…

קורונה זוהי מגפה שהתפרצה בסוף שנת 2019 במדינה סין. המגפה החלה להתפשט ברחבי העולם, ואנשים התחילו להסתובב עם מסכות “ואלכוג’ל”, והסתגרו בביתם במשך שנה שלמה. לפני זמן קצר ( דצמבר 2020 ) הגיעו החיסונים לישראל וכתוצאה מכך החיים חזרו לשגרה.

בתקופת הקורונה אפשר לשים לב שהשיווק הדיגיטלי צמח בצורה מטורפת רק ע”פ כל הקורסים שנעשו ללמידת שיווק. כאשר יש עניין/מוצר חם באוויר רוב אנשי העסקים מנסים למכור אותו, כתוצאה מכך נעשו המון המון קורסים של שיווק דיגיטלי.
גם כאשר יש את תקופת הקורונה וכל האנשים נמצאים בביתם, מה עושים? קונים מוצרים מהאינטרנט, והשיווק הדיגיטלי עוזר לאותם בעלי עסק, יבואנים, יצרנים, דרופשיפרים (אדם שמוכר מוצרים שהוא לקח מאיביי)… 

smart home, computer, internet-3148026.jpg
search engine optimization, seo, programmer-1359429.jpg

שיטה וכלי מחקר

המחקר שלי עוסק בשיווק הדיגיטלי בזמן הקורונה וירוס, אשר בזמן זה האנשים נמצאים הרבה בבתים ונכנסים יותר לרשתות החברתיות. המחקר שלי הינו בעיקרו מחקר איכותני, מאחר ואני מתבסס בעיקר על מידע מתוך מקורות מידע כמו מאמרים , תחקירים, כתבות. הנמצאים באינטרנט.

כלי המחקר העיקריים עליהם התבססתי הינם תצפיות- צפיתי במקורות מידע מהימנים כגון מאמרים, תחקירים, נתוני היסטוריה ונתונים סטטיסטיים, כתבות, ומחקרים רבים שנכתבו על ידי אנשים בעלי סמכות כגון: דוקטורים, חברות מצליחות וכו’. כלי המחקר הללו נועדו בכדי ללמוד ולהבין את נושא השיווק בכלל, ללמוד על עברו ולראות את הכוח אשר צבר במהלך הקורונה.

שיטת המחקר שלי החלה בחיפוש נרחב אחר מקורות מידע עדכניים, מקצועיים שאוכל למצוא בהם מידע אמין למחקר שלי , ראשית חקרתי את הנושא של השיווק, איך הוא עובד, איפה אפשר לממש אותו, איפה אפשר ללמוד, כמה אפשר להרוויח, מהם ההוצאות.. לאחר מכן חיפשתי מקורות מידע המסבירים על השיווק בצורה כללית, למה עדיפה שיטת השיווק בדיגיטל מאשר שיטת “Face To Face”.

לאחר סיום הסקירה שלי , התחלתי לחפש יותר כתבות ומקרים אשר מעידים על צמיחתו של השיווק הדיגיטלי במהלך הקורונה ומראה את הגרפים הנכונים והמידע הנכון, והשתדלית להסביר אותו בצורה הטובה ביותר.

לסיום הצלחתי להסיק מספר מסקנות לגבי המחקר שלי וכתבתי רפלקציה .

ממצאים

 כמות הצמיחה של עולם השיווק הדיגיטלי במהלך הקורונה:
השיווק הדיגיטלי צמח ברמה מטורפת למדי בזמן הקורונה. המון עסקים התחילו להעביר את עצמם גם לרשת כדי שיהיה להם יותר קל להגיע ללקוחות הפוטנציאליים שלהם.

הדו”ח האחרון ממצב המיתוג של החברות Bynder  ו- OnBrand מצא שלא רק 15% מהמשווקים כבר דיגיטליים לחלוטין, אלא מחצית נוספת (כלומר 75%) מדווחת שיוזמות השינוי הדיגיטלי והחוויה הדיגיטלית שלהם החלו השנה והאיצו.

ההשפעה שהייתה ליוזמות השינוי הדיגיטלי הארגוני למחלקות השיווק הייתה חיובית. 1600 הנשאלים השיווקיים והיצירתיים מארה”ב אומרים כי יוזמות השינוי הדיגיטלי של הארגון שלהם הביאו ליצירת תוכן דיגיטלי ותפוקה יצירתית, הטמעת טכנולוגיות חווייתיות דיגיטליות חדשות, השקעה בנתוני לקוחות וניתוח והשגת התייעלות באמצעות אוטומציה.

Altimeter דיווחו כי המגיפה אילצה משווקים רבים להאיץ את המהפך השיווקי הדיגיטלי שלה. המגיפה והדחיפה שנוצרה לשיווק דיגיטלי רב יותר פירושה גם ביקוש מוגבר לתוכן, כאשר 85% מהנשאלים דיווחו שחוו עלייה משמעותית בביקוש לתוכן מאז המגיפה.

לפי נתוני הסקר של Sharpspring  ו- Ascend2: כי פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם במהלך המגיפה ממלא תפקיד מפתח באסטרטגיות מיקוד מחדש עבור משווקים רבים.

מיקוד מחדש הוא אח האסטרטגיות הפופולריות ביותר בקרב משווקים, נתונים עדכניים אלה מראים כי מלבד פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם, המשיבים מצפים להשתמש גם במיקוד מחדש כחלק מהאסטרטגיות שלהם בפרסום בגוגל, דוא”ל ופרסום בטוויטר.

הרשתות החברתיות המשמשות לרוב למיקוד מחדש משתנות בהתאם לגודל העסק. בהשוואה של חברות קטנות ובנוניות לבין חברות ברמת ארגון, הסבירות גבוהה יותר שהחברות הקטנות והבינוניות ישתמשו בחיפוש אחר מיקוד מחדש. ועסקים ארגוניים מציגים העדפה חזקה יותר לשימוש בוודיאו (אפליקציות כמו TIKTOK…)

החברה DRSI פרסמה מערך נתונים ולא ראתה רק שינויים באינטרנט המשמשים לתקשורת.
העלייה במכירות המקוונות שהוצגו באביב 2020 מדהימה. שווי מכירות האינטרנט כאחוז מסך המכירות הקמעוניות עלה מ – 18.9% (פברואר 2020) ל – 32.8% (מאי 2020) ועוד ממשיך לעלות..
חברת המשלוחים והלוגיסטיקה, המתמחה באספקת רכישות מקוונות, הודיעה כי היא תגייס יותר 
מ – 10,000 חברי צוות חדשים בתגובה ישירה להגדלת הקניות המקוונות. וכל זה בזכות השיווק ברשת החברתית.

הממצאים מראים לנו שבזמן הקורונה אחוז המכירות, השיווק, פרסום.. רק צמח והאיץ.
העולם האנושי כבר החל להשלים עם המצב שבו אנו עוברים לדיגיטל, פשוט הקורונה עזרה לנו להגיע לשם יותר מהר.
העניין בדיגיטל הוא שיש פעמים שהוא קיצוני קצת, למשל: שיווק מוצר כלשהו בתכנית טלוויזיה ישראלית או מהדורת חדשות, יכול לעלות כמה עשרות אלפי שקלים בשביל 5 שניות פרסומת.

אבל בחו”ל.. אלו מספרים שאפשר רק לדמיין.. אני בטוח שרובנו ראינו את מסיבת העיתונאים שבה התארח שחקן הכדורגל המהולל כריסטיאנו רונאלדו.  קוקה קולה הציבה בשולחן המרואיינים כמה בקבוקי קוקה קולה, רנואלדו הוציא את הבקבוקים מהפריים של המצלמה ואמר: “תשתו מים”.

כן כן שמעתם  נכון, בזמן שרונאלדו הזיז את בקבוקי הקולה הנפלאים, חברת קוקה קולה הפסידה סכום בלתי נתפס של 4,000,000,000$ / 4 מיליארד דולר.
המניה שלהם ירדה ב – 1.6%.

וזו לא הפעם הראשונה שהוא כביכול “יוצא” נגדם, אלא גם בתוכנית הטלווייזיה רונאלדו דיבר על בנו ואמר”: “לפעמים אני קשה איתו, כי הוא שותה קוקה קולה…”

כמה שזה לא הגיוני, בשל הזזת משקה של חברה מסוימת לכמה שניות בודדות, החברה הפסידה כ- 4 מיליארד דולרים, לא יאומן.

דיון, שאלת מחקר: 

כיצד הקורונה השפיעה על השיווק הדיגיטלי?

לפי הממצאים אשר כתבתי הנ”ל אפשר להבין שבזכות הקורונה, השיווק הדיגיטלי צמח בצורה משמעותית.
הממצא הראשון שלי מוכיח כי: הדו”ח האחרון ממצב המיתוג של החברות Bynder  ו- OnBrand מצא שלא רק 15% מהמשווקים כבר דיגיטליים לחלוטין, אלא מחצית נוספת (כלומר 75%) מדווחת שיוזמות השינוי הדיגיטלי והחוויה הדיגיטלית שלהם החלו השנה והאיצו.
וכתוצאה מכך אפשר להסיק שהמון משווקים שלא היו דיגיטליים לפני, עברו לעולם הדיגיטל.
אבל האם הם מרוצים מכך שהם נאלצו לעבור לדיגיטל או שהם היו רוצים להמשיך בדרך הישנה והטובה “Face To Face” פנים אל פנים?
תשובה: Altimeter דיווחו כי המגיפה אילצה משווקים רבים להאיץ את המהפך השיווקי הדיגיטלי שלה. המגיפה והדחיפה שנוצרה לשיווק דיגיטלי רב יותר פירושה גם ביקוש מוגבר לתוכן, כאשר 85% מהנשאלים דיווחו שחוו עלייה משמעותית בביקוש לתוכן מאז המגיפה.

אז לא רק שהם עברו לעולם הדיגיטל בין רגע אלא גם הביקוש של התוכן המסוים שלהם חווה עלייה משמעותית, ו – 85% מהנשאלים מאשר זאת.
אז כן, רק לפי המחקר הראשון, אפשר להבין ש – 75% מהנשאלים מהניסוי שערכו החברות הנ”ל עברו לדיגיטל בשל הקורונה. ו – 85% מהנשאלים העוברים אמרו כי הביקוש של התוכן שלהם עלה ברמה משמעותית.

לפי הממצא השלישי שלי אפשר להבין את העלייה בשווי המכירות ממש בתחילת הקורונה.
חברת DRSI פרסמה מערך נתונים שבו רואים את העלייה בשווי המכירות עד מאי 2020.
שווי מכירות האינטרנט כאחוז מסך המכירות עלה מ – 18.9% (פברואר 2020) ל – 32.8% (מאי 2020) ועוד ממשיך לעלות..

 

אז אפשר כבר לענות על שאלת המחקר שלי, “כיצד הקורונה השפיעה על השיווק הדיגיטלי?”

תשובה: ההשפעה של הקורונה על השיווק הדיגיטלי היא… טובה!
המון אנשים המתעסקים בשיווק הדיגיטלי הרוויחו והמון, העלייה במכירות, בשווי, הכנסות, ורווח פשוט האיץ בזכות השיווק הדיגיטלי.
אז אם אתה בעל עסק המשפט הבא בשבילך: “הזמן הטוב ביותר לנטוע עץ הוא לפני 20 שנה, הזמן השני הכי טוב הוא עכשיו.”

סיכום ומסקנות:

במהלך עבודתי חקרתי רבות על נושא השיווק הדיגיטלי במהלך הקורונה.
הבעתי את דעותי בכמה מקרים, הבאתי מחקרים אשר הראו אינדיקציה לגבי העניין המדובר ואפילו סרטון או מידע אחר.
חקרתי ולמדתי רבות על עניין השיווק בכלל, על הדיגיטל ועל הסובב אותם.
הגעתי לממצאים שאפילו אני לא הכרתי וניסיתי להביא אותם בצורה הטובה ביותר, והשתדלתי מאוד לכתוב את כל האינפורמציה הנ”ל במילים שלי ולא להעתיק או לכתוב דברים לא קשורים לעניין.

השתדלתי לבאר את סוגי השיווק הנאמנים ביותר והחסכוניים ביותר כגון: פרסום / שיווק אורגני בחברת גוגל..
ביארתי גם את סוגי האתרים אשר אפשר לעשות ולהקים לבעל עסק או חברה, ואיך הם יכולים לעזור ובמה הם תורמים, כגון: אתר תוכן מסוים, אתר תדמית…
והבאתי כמה וכמה דוגמאות לאתרים מכורים ככל היותר ומביאים את הדוגמה הטובה ביותר לסוג האתר המדובר, ואיך הוא אמור להיות.

מסקנותי הם: שהשיווק הדיגיטלי יכול לעזור רבות לעסק אשר נמצא מחוץ לדיגיטיל, להגביר את התפוצה ואת הרווחים שלו ברמה משמעותית, והכי חשוב להגיע ללקוחות הכי הכי פוטנציאליים של אותו עסק.

idea, empty, paper-1876659.jpg

יש לכם שאלות?

מוזמנים לפנות אליי ואשמח להרחיב בנושא 🙂

אלדר בן סהל

איך בא לכם לדבר איתנו?
message
instagram
sms
whatsapp
phone
email
waze
X